Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2011

Το σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και τα αποτελέσματα για το 2011...!

Μετά από ημέρες αγωνίας για μαθητές και γονείς, ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας οι Βάσεις εισαγωγής στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας. Χαρακτηριστική ήταν η πτώση των βάσεων στις περισσότερες σχολές. Σύμφωνα με το ισχύον σύστημα επιλογής φοιτητών, κάθε  τμήμα σχολής ανακοινώνει τον αριθμό των φοιτητών που θα δεχθαί το τρέχον ακαδημαϊκό έτος. Οι τελειόφοιτοι των λυκείων, αφού έχουν αξιολογηθεί κατά τη διάρκεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων σε κοινά μαθήματα ανά κατεύθυνση (θεωρητική, θετική ή τεχνολογική) σε όλη την Ελλάδα, και έχοντας πάρει τις βαθμολογίες τους, καλούνται να επιλέξουν σχολή. Αυτό γίνεται με τη συμπλήρωση των Μηχανογραφικών Δελτίων, όπου οι μαθητές διαλέγουν κατά σειρά προτεραιότητας έναν αριθμό σχολών στις οποίες επιθυμούν να εισαχθούν , ανάλογα με την κατεύθυνσή τους. Η επιλογή αυτής της σειράς έχει μεγάλη σημασία και καθορίζεται τόσο από τις επιθυμίες και τα ενδιαφέροντα του υποψηφίου, όσο και από κοινωνικές κλπ επιταγές ( δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης, οικονομικές συνθήκες, οικογενειακές απαιτήσεις κ.ά.).
Η επιλογή των υποψηφίων γίνεται ύστερα από την επεξεργασία των μηχανογραφικών από την κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου. Έστω ότι ένα τμήμα δέχεται 100 φοιτητές για το τρέχον έτος. Τότε θα γίνουν δεκτοί οι 100 πρώτοι σε βαθμολογία, που έχουν δηλώσει το συγκεκριμένο τμήμα. Οπότε,  αν ένας υποψήφιος δεν εισαχθεί στη σχολή 1ης προτίμησής του, θα εισαχθεί στη 2η, ή στην 3η κοκ. Ως "βάση" του συγκεκριμένου τμήματος ορίζεται ο βαθμός του τελευταίου εισακτέου σε αυτό, π.χα. του 100ού.
Συνεπώς το "ύψος" των βάσεων κάθε φορά καθορίζεται  από: α) τον αριθμό των εισακτέων, β) τις προτιμήσεις  των υποψηφίων και γ) το επίπεδο δυσκολίας των εξετάσεων. Έτσι οι σχολές με υψηλό κύρος και καλή επαγγελματική αποκατάσταση όπως η  Ιατρική, η Οδοντιατρική, το Πολυτεχνείο και η Νομική, κατέχουν τις υψηλότερες θέσεις στις προτιμήσεις, άρα και το "ρετιρέ" των σχολών. Επίσης, υπάρχουν διαφορές στη βάση εισαγωγής από πόλη σε πόλη , στο ίδιο τμήμα, καθώς οι μεγάλες πόλεις (κατά σειρά: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα), συγκεντρώνουν τη συντριπτική πλειοψηφία των πρώτων επιλογών, αφήνοντας πίσω τις μικρότερες, περιφερειακές πόλεις. Ενώ, τυπικά, τα αντίστιχα  τμήματα είναι ισότιμα ανεξαρτήτως πόλεως, καθώς ο βαθμός πρόσβασης είναι το αντικειμενικό στοιχείο που καθορίζει το (γνωστικό ) επίπεδο του υποψηφίου, καταλαβαίνουμε ότι είναι ενδεικτικό και του επιπέδου των φοιτητών.
Ο παράγοντας "προοπτική επαγγελματικής αποκατάστασης" και μάλιστα άμεσης, που στις ημέρες μας είναι επιτακτικός, οδηγεί πολλές φορές τους μαθητές να βάζουν στην άκρη ταλέντα, όνειρα και φιλοδοξίες, και πιεζόμενοι συχνά και από το οικογενειακό και ευρύτερο περιβάλλον, να θέτουν τους στόχους τους με βάση αυτή και μόνο την προτεραιότητα. Έτσι, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται το εξής "παράδοξο". Σχολές όπως οι Αστυνομικές και οι Παιδαγωγικές Δημοτικής Εκπαίδευσης,, που είχαν το προαναφερθέν πλεονέκτημα τα τελευταία χρόνια, να συγκεντρώνουν τις πρώτες προτιμήσεις, και να "στέκονται" έτσι δίπλα στις Ιατρικές και Πολυτεχνικές. Πολλές φορές, μάλιστα, κάποιος που δεν κατόρθωνε να μπει σε μία από αυτές τις σχολές, να γινόταν δεκτός σε μία καθηγητική ή πολυτεχνική σχολή, που είναι σαφώς ανώτερου επιπέδου  (τουλάχιστον στο γνωστικό - επιστημονικό τομέα).
Το σύστημα των  Πανελλαδικών Εξετάσεων, ισχύει από τις αρχές της δεκαετίας του ΄80 στην Ελλάδα , δηλαδή για σχεδόν 30 χρόνια! Έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Είναι σαφώς δικαιότερο από το προηγούμενο σύστημα, καθώς πριν έπρεπε κάποιος να έχει πρόσβαση στην πρωτεύουσα και στις Σχολές για να έχει δυνατότητα πρόσβασης. Ενώ τώρα όλα τα παιδιά είναι  ισότιμα, με τις ίδιες ευκαιρίες και δυνατότητες πρόσβασης, είτε φοιτούν σε σχολείο της πρωτεύουσας, είτε σε ένα απομακρυσμένο χωριό. Βέβαια, τη σημερινή εποχή που οι απαιτήσεις αυξάνουν και ο ανταγωνισμός είναι ολοένα και μεγαλύτερος, οι μαθητές οδηγούνται πάλι σε μεγάλα φροντιστήρια. Όμως φροντιστήρια υπηρχαν πάντα, και αδιαμφισβήτητα με το σύστημα των πανελλαδικών και τη δωρεάν παιδεία σε 2βάθμια και 3βάθμια εκπαίδευση, που όσο και αν γκρινιάζουμε, μέχρι τώρα είχαμε, σπούδαζαν και παιδιά φτωχών οικογενειών από οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας. Επίσης, με την αποκεντρωμένη μορφή που έχει το σύστημα αυτό και τη συμμετοχή μεγάλου αριθμού εκπαιδευτικών από όλες τις βαθμίδες και τις σχολικές μονάδες, το έκανε το  πλέον αδιάβλητο. Σημαντικό μειονέκτημά του, η εστίαση της αξιολόγησης μόνο στο γνωστικό τομέα και στην αποστήθιση., καθώς απουσιάζει τελείως η αξιολόγηση των δεξιοτήτων, ενώ έρχεται σε δεύτερη μοίρα η σημαντικότατη κριτική σκέψη. και όταν εξετάζεται αυτή η τελευταία, διαμαρτύρονται μαθητές, γονείς και φροντιστήρια, γιατί "έπεσαν κρίσεως" και δήθεν "εκτός ύλης"!
Έτσι επιστρέφουμε στον εύκολο (για όλους) δρόμο της αποστήθισης. Τουλάχιστον έτσι είναι μεγαλύτερος ο βαθμός της αντικειμενικότητας..!
Το πλήρωμα του χρόνου όμως έφτασε, και το σύστημα αυτό "γέρασε"! Είναι καιρός να αντικατασταθεί με ένα άλλο, που πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο δίκαιο και αντικειμενικό. Αγωνία των μαθητών και των γονέων να μην είναι "δύσκολα και χρειάζοντα περισσότερα φροντιστήρια". Σε κάθε αλλαγή υπάρχει αντίδραση..! Αγωνία των εκπαιδευτικών είναι η αξιολόγηση να είναι όσο το δυνατόν πολύπλευρη, να επιβραβεύεται περισσότερο η κριτική σκέψη και λιγότερο η αποστήθιση..! Και η διαδικασία να είναι δίκαιη, αντικειμενική και αδιάβλητη! Όσο περισσότεροι εμπλέκονται και όσο χαμηλότερα  (οι εκπαιδευτικοί 2βάθμιας πχ), τόσο αυξάνει ο "βαθμός αδιαβλητότητας".  ... Όσο για τα φροντιστήρια; Όλοι πρέπει να δουλέψουν. Εξάλλου δεν υποχρέωσε κανείς τους μαθητές να κάνουν φροντιστήρια. Μέχρι τώρα, σε όσα εξετάζονται, είναι στην ύλη τους και υπάρχουν στα σχολικά βιβλία.  Αφού το ζήτημα είναι ο ανταγωνισμός, αν δεν πήγαινε κανείς στο φροντιστήριο, δεν θα υπήρχε πρόβλημα, πάλι το ίδιο θα ήταν.

Η φετεινή, μεγάλη, πτώση των βάσεων στις περισσότερες σχολές θα μπορούσε να έχει τις εξής αιτίες:
α. Να υπάρχει μείωση του ενδιαφέροντος όλων των μαθητών, γενικώς για όλες τις σχολές
β. Να υπάρχει πανελληνίως πολύ χαμηλό γνωστικό επίπεδο όλων των μαθητών  φέτος
γ. Να αυξήθηκε δραστικά ο αριθμός των εισακτέων σε όλα τα τμήματα
δ. Να ήταν δυσκολότερα τα θέματα των εξετάσεων από τα περσινά
Τα δύο πρώτα θεωρούνται απίθανα, το τρίτο σίγουρα δεν ισχύει, άρα απομένει η τέταρτη αιτία, κάτι που ήταν γνωστό από τις ημέρες των εξετάσεων, ειδικά στη Φυσική και τα Μαθηματικά, όπου οι μαθητές δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν τα θέματα...

Επιστρέφουμε  στα δικά μας, στα "δικά μας τα παιδιά", του Λυκείου Γερακίου, που είχαν την ατυχία να είναι λίγα τη χρονιά που πέρασε, έτυχε να είναι τα λιγότερα από κάθε άλλη χρονιά, καθώς πάρα πολλοί συμμαθητές τους κατευθύνθηκαν στα τεχνικά επαγγελματικά λύκεια. Και ένιωσαν μαθητές μικρότερης αξίας, σε ένα σχολείο δήθεν μικρότερης αξίας, μόνο και μόνο επειδή είναι μικρό (σε δυναμικότητα), και να αναρωτιούνται αν θα κλείσει ή όχι. Μια κοινωνία περήφανη, που δεν περιλαμβάνει μόνο τους τωρινούς κατοίκους, αλλά και αυτούς που λείπουν σε άλλες πόλεις ή στο εξωτερικό, αλλά η καρδιά τους χτυπάει στην πατρίδα, αλλά και αυτούς που έζησαν χρόνια πριν και έφυγαν από αυτό τον κόσμο, αφήνοντας όμως κληρονομιά: τα έργα  τους, μια περηφάνια και μια αξιοπρέπεια.  τα Σχολεία του Γερακίου έχουν φτιαχτεί εξ΄ολοκλήρου με δωρεές και προσωπική εργασία. και είναι από τα καλύτερα από άποψη υποδομών.
Τη νέα σχολική χρονιά, καθώς ο πληθυσμός του Γερακίου είναι σταθερός με αυξητικές τάσεις (υπάρχουν πολλά μικρά παιδιά), και αφού θα τηρηθεί (επιτέλους) η χωροταξική κατανομή,δηλαδή εκτός από το Γεράκι και Αγίων Αναργύρων, Καρίτσας, Καλλιθέας, Αλεποχωρίου, Βρονταμά,Κοσμά,  θα έρχονται και τα παιδιά του Αγίου Δημητρίου,  ο αριθμός των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου είναι κατά 30- 40 % αυξημένος.

Τα Γερακιτόπουλα που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2011-2012 είναι:
  • Θεοδωρακάκου Σωτηρία του Παναγιώτη και της Αικατερίνης, Οικονομικών Επιστημών Αθήνας
  • Κατσάμπης Νικόλαος του Κωνσταντίνου και της Μαρίας, Εφαρμοσμένης Πληροφορικής στη Διοίκηση και στην Οικονομία ΤΕΙ  Πάτρας (Αμαλιάδα)
  • Κόντου Μαρία του Δημητρίου και της Αικατερίνης, Διοίκησης Κοινωνικών - Συνεταιριστικών επιχειρήσεων, ΤΕΙ Μεσολλογγίου
  • Μανούσου Δήμητρα του Κωνσταντίνου και της Παναγιώτας, Φυσικής Αθήνας
  • Σταθάκη Όλγα του Ευσταθίου και της Γεωργίας, Νοσηλευτικής ΤΕΙ  Πάτρας
  • Αντωνάκη Μαρία του Αντωνίου και της Στάμως , Φαρμακευτικής Πάτρας (από 2ο Λύκειο Σπάρτης)
  • Γιαννάκος Χρυσόστομος του Μιχαήλ και της Σταυρούλας, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών  Αθήνας  (ΕΜΠ) , (Κολλέγιο Αθηνών)
  • Κανέλλης Μιχαήλ του Διαμαντή και της Ιφιγένειας, Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών, Παν/μίου Κρήτης (Κολλέγιο Αθηνών)
  • Μήτρη  Σοφία του Θεοδώρου και της Ελένης, Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αθήνας (2ο Λύκειο Σπάρτης)

    πηγή ΔΔΕ Λακωνίας
Συγχαρητήρια και καλές σπουδές σε όσους πέτυχαν, αλλά και για όσους δεν πέτυχαν,  σίγουρα έχουν αποκτήσει τα εφόδια, είτε να ξαναπροσπαθήσουν, είτε να κατευθυνθούν προς άλλες σχολές (ΙΕΚ, ιδιωτικές κλπ).

Α.Σ.




1 σχόλιο:

Η πόλη των Γερονθρών - ΕΤ3

"Αγαπώ και προβάλλω τον τόπο μου"- Γυμνάσιο Γερακίου

Γεράκι......

Λακωνία... ένα ζωντανό μουσείο

Αναζήτηση στο ιστολόγιο

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *